poniedziałek, 9 grudnia 2013

"Ciasto zagroda wiejska"

Tort ten wykonałam kilka lat temu, z okazji Konkursu ciast na Dożynki w Witnicy.
Był on dla mnie nie lata wezwaniem. Musiałam wykazać się sporą dawką cierpliwości. Ulepienie, któregoś z tych z zwierząt zabierało mi dużo czasu i energii, ale za to efekt ... powalający na kolana.
Sposób układania rolad
CIASTO:
12 jajek,
12 łyżek cukru,
12 łyżek mąki.

NADZIENIE ROLAD:
1kg jabłek,
6 łyżek wody,
¾ szkl cukru,
Pół galaretki wiśniowej,
Pół galaretki agrestowej. (ja dodatkowo dodałam barwniki w płynie)

KREM KOKOSOWY:
5żółtek,
¾ szkl cukru,
0,5l mleka,
3 łyżki mąki pszennej,
Cukier wanilinowy.
3-5łyżek kokosu,
Kostka masła.

Białka ubić na sztywną pianę. Nie przerywając ubijania dodawać po żółtku. Nast. stopniowo dodawać cukier. Ubijać, aż cukier przestanie być wyczuwalny. Nast. dodać mąkę i wszystko razem wymieszać. Upiec 3 biszkopty. (Ja upiekłam jeden okrągły-na spód. Można upiec prostokątny). 2 jeszcze ciepłe wyjąć z formy i zawinąć w lekko wilgotne ściereczki.

Obrane jabłka pokroić i uprażyć na papkę z wodą i cukrem. Podzielić na 2części. Do jednej dodać galaretkę wiśniową, a do drugiej agrestową. Wystudzonymi masami jabłkowymi posmarować rozwinięte ze ściereczek rolady. Jedną masą czerwoną, drugą zieloną. I starannie zawinąć. Gdy rolady całkowicie stężeją pokroić je w cienkie plastry (ok. 1cm).

Żółtka z cukrem utrzeć na gładka masę. W połowie szkl. zimnego mleka rozrobić mąkę. Pozostałe mleko zagotować z cukrami i energicznie mieszając wlać do masy jajecznej. Dokładnie ucierać a nast. (nie przerywając ucierania) wlewać rozrobioną mąkę. Wszystko razem mieszając zagotować budyń. Ostudzony budyń utrzeć z masłem dodając kokos.

Spód ciasta (tzn. trzeci nie zrolowany) posmarować odrobiną kremu. Nast. układać jeden obok drugiego plastry rolad w jednym koloru obok drugiego. Na warstwie rolad posmarować trochę kremu i ponownie układać plastry ciasta. Czynność powtarzać do wyczerpania składników. (Można układać warstwy rolad w szachownicę). Dowolnie ozdobić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz